3- چکیده وین دایر و برچسبها ( ریشه ها، ماهیت، مشخصات و عوارض برچسبها)

3-1- یک دلیل برای ایجاد برچسبها ساده کردن امور است. مردم شما را در طبقه بندیهای از پیش تعیین شده قرار می دهند زیرا اینطوری آسان تر است!- یک دلیل دیگر برچسب هم که شاید در همین نکته مستتر باشد این است که آدمی از ناشناخته می ترسد و ناشناخته برای آدم هر چه ورای کلمه و برچسب است! انگار برچسب لاکی است که با رفتن در آن آدم احساس ایمنی می کند!-

 

3-2- از مشخصات برچسب کهنه بودن و ریشه در گذشته بودن است-برخلاف دنیای واقعی و نظرات مولوی و فیزیک کوانتوم!:-

عمر همچون جوی، نو نو می رسد

مستمری می نماید در جسد

 

3-3- چهار جمله مستتر در برچسب یا "من...هستم" های مخربی که زندگی انسان را تخریب و نابود می کنند، عبارتند از: 1-"من چنین هستم" - به عبارت اکهارت تله و مصفا خود را با آن همانند کردن- 2- "همیشه این طور بوده ام" -غرق در گذشته شدن-3- "دست خودم نیست"-سلب مسؤولیت و اجبار عصبی! که در صفات واقعی آدمی، این خصوصیتها غایب است- 4-"طبیعتم این طور است" -بزرگنمایی جبر ژنتیک و..- وین دایر این چهار مؤلفه ی برچسب را 4 سر نخی می داند که سرشان دست شماست و مهارهایی هستند که شما را از رشد باز داشته و مانع می شوند تا زندگی را در این لحظه و لحظه های بعدی تغییر دهید و آن را مملو از هیجان و تازگی و سازندگی کنید!! در واقع این 4 جمله استدلال نهفته، پوسیده و احمقانه ای است که بر حق بودن برچسبها را توجیه نماید!

 

3-4- دو مسیر تاریخی شکل گیری برچسبها: اول برچسبهایی که از طرف دیگران -هدیه شده!!- و از ابتدای کودکی الصاق شده و شخص همه جا وهمه وقت آنهارا با خود یدک می کشد دوم برچسبهایی که نتیجه انتخاب خود اوست که به منظور طفره رفتن از انجام وظایف دشوار بر خود زده است!!

 

3-5- ایمان کورکورانه به برچسبها، بدون ذره ای از شک و تردید از عجایب برچسبهاست.- این ایمان با دزدیدن انرژی ایمان، فضا و انرژی برای ایمان به اصالت وجود آدمی و .. را از آدم سلب می کند!! در واقع انسان به دروغ ایمان می آورد!-

 

3-6- حلقه و دور باطل و بسیار مخربی که برچسب ایجاد می کند باعث می شود که با هر تجربه ای، طوق بندگی را بیشتر دور گردن آدمی سفت تر نماید! و با این روش موذیانه مانع شکوفا شدن علاقه و استعداد آدمها می شود. به عنوان نمونه: "من خجالتی هستم"!...مایلم و علاقه دارم این موضوع را در جمع مطرح کنم...نه نمی توانم!....چرا؟!....چون "من خجالتی هستم"!!....

 

3-7- کمال گرایی و چسبیدن به توجیه همه یا هیچ ( برخلاف قانون رشد تدریجی و پله پله ) از مشخصات بسیاری از برچسبهاست. عقیده پوچی که می گوید: اگر نمی توانید کار ی را خیلی خوب انجام دهید حق دارید از انجام آن صرف نظر کنید.

 

3-8- برچسبها یکی از توجیه کننده های قوی برای آدمهایی است که بتوانند انجام مکرر کارهای منفی و بد یا عدم انجام کارهای مثبت و خوب را توجیه نمایند. با این توجیهات خود را از تحول مثبت محروم می کنند.

 

3-9- عوارض برچسبها: مانع تغییر هستند-اقدام از بین برنده ترس است. برچسب آدم را در بلاتکلیفی بین انجام میل و خواسته ناشی از اصالت و برچسب ذهنی نگه داشته و درنتیجه مانع اقدام شده و به ترس از عمل دامن می زند. در صورتی که اقدام است که اولا ترس را زایل می کند و ثانیا موجب کسب مهارت و تجربه جدید می شود!- به عبارت دیگر برچسب ترس از شکست را توجیه کرده و همین ترس مانع ورود به حیطه عمل می شود!-

مانع انجام علائق و بروز استعدادها هستند.

بهانه تنبلی و تشدید کننده آن هستند.

و هر برچسبی یعنی آخر خط و اینکه فرد قابل پیش بینی و تمام شده است! مثل این برچسب که "من پیر شده ام !"

به طور خلاصه همانطور که گفته شد: برچسبها مانع ورود و کشف دنیاهای جدید و تحول از حال بد به حال خوب می شوند. برچسبها مانع بزرگ تجلی احسن الحال هستند!


۱ نظر:

قطره گفت...

ممنوم از شما ...مفید بود این پستتون هم .

بهره بردم .

ارسال یک نظر

لطفاً نظر خود را بخط فارسی بنویسید.

لطفاً فقط نظرتان درباره‌ی مطلب نوشته شده را بنویسید. و اگر پیامی برای نویسنده دارید، به پیوند "تماس با نویسنده" مراجعه نمایید.