فواید مراقبه مشاهده گریmindfulness از دیدگاه دانشمندان غربی 6


بیماری دیابت

انواع دیابت :

1- دیابت نوع 1 (وابسته به انسولین): این نوع دیابت بیشتر در کودکان و جوانان دیده می شود و درصد کمی (10 – 15 %) از کل بیماران را شامل می شوند. دراین نوع دیابت به علل مختلف غده پانکراس قادر به ترشح انسولین نیست ، به همین دلیل افراد مبتلا باید تحت درمان با انسولین قرار گیرند.

2-دیابت نوع 2 (غیر وابسته به انسولین) : این نوع دیابت بیشتر در افراد بالای 30 سال مشاهده میشود و درصد زیادی  (85 – 95%) از کل بیماران را شامل می شود. در درمان این نوع دیابت کاهش وزن ، رژیم غذایی مناسب ، ورزش و تحرک از اهمیت خاصی برخوردار است. چنانچه رعایت موارد فوق موثر نباشد معمولا" داروهای ضد دیابت تجویز می شود.


اهمیت و شیوع بیماری دیابت

به گفته متخصصين بیماری‌های غدد، دیابت یكی از عوامل خطر و زمينه ساز بروز بیماری‌های قلبی است و در هر 10 ثانیه یك مرگ بر اثر دیابت و 2 مورد ابتلای جدید به دیابت در جهان رخ‌ می‌دهد.

سن ابتلا به دیابت در ایران ۱۵ سال پایین تر از میانگین جهانی است حدود 7میلیون ایرانی (حدود 10 درصد) به دیابت مبتلا هستند . به‌ طور كلی سالانه یك درصد به آماردیابتی‌ها اضافه می‌شود و تقريباً به ازای هر 5 تا 10 نفر یک نفر ایرانی مبتلا به افزایش قند و دیابت می باشد ( از هر 5 نفر تهراني بالاي 30 سال يك نفر مبتلا به ديابت است.).سن ابتلا به دیابت نوع 2 در دنیا 55 تا 65 سالگی است و درایران 45 تا 50سالگی است. به این ترتیب سن ابتلا به دیابت در ایران حداقل 10 تا 15سال پایین‌تر از سن شایع ابتلا در كشورهای توسعه‌یافته است. همچنین 14 تا 23 درصدایرانیان بالای 30سال به دیابت مبتلا هستند و 50 تا 60 درصد دیابتی‌های نوع2 ازبیماری‌ خود اطلاع ندارند (2 3,).

هزينه درمان ديابت بسيار سنگين است. سالانه در ایالات متحده مبلغی نزدیک به بودجه یک سال یک کشور جهان سومی، برای بیماران دیابتی هزینه می شود. این مبلغ فقط در سال 2007 نزدیک به 174 میلیارد دلاربود. هزینه درمان دیابت در ایران مانند دیگر کشورها بسیار بالاست و سالانه یک میلیارد و صد میلیون دلار از بودجه کشور را می بلعد و بنا بر گزارش ها تا 10 سالآینده، هزینه های درمانی این بیماران در کشور 10 برابر خواهد شد.

نکته قابل توجه دیگر این است که شایع ترین عامل معلولیت ها يي مانند نابینایی، نارسایی وازبین رفتن کلیه، قطع عضو و...، بیماری دیابت است. بنابراين در کشورهای غربی امروزه توجه اصلی بر غربالگری و پیشگیری های اولیه وثانویه و حتی پیشگیری های درجه 3 از این بیماری است. دولت ها و سازمان های بیمه ترجیح می دهند به جای تقبل هزینه های سنگین درمان عوارض پیشرفته بیماری، مبلغی رابرای تشخیص و کنترل به موقع بیماری پرداخت کنند (2).

پیشگیری و کمک به درمان از طریق مراقبه

با توجه به تأثير مراقبه در كاهش استرس و تغيير سبك زندگي، مي توان از آن به عنوان ابزاري ارزان و  مؤثر در پيشگيري بيماري ديابت به خوبي استفاده نمود. اثرات درماني مراقبه بصيرت هم به اثبات رسيده است:
روزنویگ Rosenzweig و همکاران در 2007 ثابت کردند که مراقبه ویپاسانا (بصیرت) در کنترل بیماری دیابت ملیتوس نوع دوم و عوارض آن مؤثر می باشد. مراقبه بصیرت در کنترل وضعیت قند خون و جلوگیری از بروز نوسان مرضی (افزایش یا کاهش شدید) قند خون و کاهش فشار خون و اضطراب و افسردگی همراه بیماری مؤثر بوده است (1).



1 -Rosenzweig S, Reibel DK, Greeson JM, Edman JS, Jasser SA, McMearty KD, Goldstein BJ )2007( . Mindfulness-based stress reduction is associated with improved glycemic control in type 2 diabetes mellitus: A pilot study. Altern Ther Health Med.;13(5):36-38.
    2- www.diabeti.ir/news
    3- http://forum.iransalamat.com/archive/index.php/t-22498.html