یوگا و پیاز و قلب!

یوگا و پیاز و قلب!

چند سال پیش با عکاسی به نام آقای رضایی آشنا شدم که به یوگا هم علاقه داشت، علت علاقه اش را پرسیدم. می گفت: "مبتلا به گرفتگی عروق کرونر قلب شده بودم و پزشکان برای زنده ماندنم توصیه به جراحی کرده بودند. اما همزمان کتابی ترجمه شده بدستم رسید از یک پروفسور متخصص قلب آمریکایی که برخی آساناها یا حرکات یوگا را با شرایط خاصی به جای جراحی، در مورد خیلی از بیمارانش، نتیجه بخش می دانست. من هم با جدیت فراوان دستورات کتاب را انجام دادم و البته در کنار آن روزانه آب پیاز را برای کاهش کلسترول و رفع انسداد عروق می نوشیدم! تا پس از ماهها دوباره آنژیوگرافی شدم و پزشکان با تعجب از بهبود و رفع گرفتگی عروق کرونر خبر دادند و الان هم که چندین سال می گذرد بدون انجام جراحی حالم خوب شده و سر حال هستم."
برای اثبات حرفهایش هم نتایج بررسی عروق کرونر و هم کتاب ذکر شده را ( متأسفانه نام کتاب را به خاطر ندارم ) دیدم و مطالعه کردم. نیمی از کتاب، آساناهای یوگا را توصیف می کرد.
تغییر سبک زندگی برای زندگی بهتر و طولانی تر لازم است و یوگا به دلیل آرامش ذهنی و تغییراتی که در سیستم عصبی هورمونی بدن ایجاد می کند، در این زمینه کمک می کند. مبحث یوگا درمانی در دنیا و اخیراً در کشور ما هم به عنوان طب کل نگر به عنوان مکمل پزشکی مطرح است. البته در اینجا نمی توان همه را به جای جراحی به یوگا تشویق کرد یک دلیل آن این است که همه ممکن است پشتکار لازم برای روزانه چند ساعت یوگا را نداشته باشند یا وضعیت اورژانسی آنها فرصت راه حل دیگر را ندهد و به هر حال شاید در خیلی موارد جراحی اجتناب ناپذیر باشد. اما افزایش اطلاع مردم از رموز و فواید یوگا و تغذیه لازم می باشد. (ما که چشم بسته و گاهی افراطی دانش پزشکی و روانشناسی غربی را مورد استفاده قرار می دهیم- که انصافا در بسیاری موارد هم مفید بوده اند- . باید توجه داشته باشیم که خود آنها هم در خیلی موارد که به بن بست می رسند، از حکمت و دانش کهن شرق استفاده می کنند، ما هم نباید خود را از این بخش دانش و حکمت- که خود در تولید آن سهیم هستیم-، محروم کنیم.)
 اما در مورد پیاز بنده سرا پا تقصیر از طرفداران پیاز بودم و تقریباً هر روزآن را نوش جان می کردم. تا اینکه با دوستی که با روش خاص تغذیه طبیعی آشنا بود، برخورد کردم ایشان بزرگترین عیب پیاز را افزایش اشتها و ایجاد پرخوری می دانست و پر خوری را هم در کنار بد خوردن ام الامراض می دانست. دیدم در مورد من حرفشان صادق است و بنابراین خوردن پیاز را به عنوان غذا محدود کردم. البته الان هم پیاز را گهگاهی می خورم ولی بیشتر به عنوان دارو و یا رفع برخی کمبودهای غذایی. اما خواص پیاز به غیر از فایده معروفش که افزایش اشتهاست به طور خلاصه موارد زیر است ( به نقل از کتاب "یکصد گیاه معجزه گر" تالیف دکتر سهراب خوش بین):
1- پیاز خوراکی از گیاهان دارویی معتبر Allium cepa)) و گفته شده که منشا آن خاور میانه و ایران بوده است. از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است دارای املاحی نظیر کلسیم ، فسفر، گوگرد،ید، سیلیس و آهن و ویتامینهای آ ، ب و ث می باشد.
2- دارای انسولین گیاهی(گلوکوکینین)بوده ودر کاهش قند خون مؤثراست.
3- ادرار آور،افزایش دهنده ترشح صفرا، محرک قلب وتقویت کننده نیروی جنسی است. 
4- پیاز له شده روی پیشانی مسکن میگرن است. خوردن پیاز در رفع بی خوابی هم مؤثر است.
5- ضد انعقاد و لخته شدن خون و پایین آورنده کلسترول است و کلسترول مفید را بالا می برد. و همینطور در تصلب شرایین موجب برگشت خاصیت نرمی و ارتجاعی عروق می شود. محرک قلب و پایین آورنده فشار خون است. بنابراین برای بیماران قلبی مفید است.
6-ضد باکتری و ضد مسمومیت است (شاید هنگام مسافرت به جاهایی که از وضع بهداشتی غذا مطمئن نیستید پیاز کمک کند) از جوشانده پیاز برای پانسمان زخمهای چرکی، و از پیاز نیم پز برای سوختگی ها استفاده شده است. برای ضد عفونی کردن دهان 5 دقیقه جویدن پیاز خام مؤثر است.
7- پیاز پخته ملین است. و از طرفی جوشانده پوست پیاز در درمان اسهال مفید است.
8-برای درمان خارش چشم، سنگینی گوش و تمیز کردن بینی یا خون دماغ آب پیاز را در این جاها می چکانند.
9- معالج بیماریهای تنفسی (پیاز و عسل در درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده می شده است) و سنگ کلیه و اسهال دیزانتری، ضد آسم و حساسیت  است.
10-برای التیام درد و خارش محل گزش حشرات، پیاز تکه شده را روی محل می گذارند.
11- به هنگام سوختن، گذاشتن پیاز له شده با کمی نمک روی محل ، درد را آرام کرده و مانع تاول زدن می شود.
12-  برای رفع دندان درد کمی آب پیاز روی دندان بریزید.
13- آب پیاز همان مرکب نامرئی در قدیم بوده است.
14- درمان کننده ورم مثانه، پروستات و روماتیسم است.
15- یکی از رموز طول عمر تعدادی از مردم بلغارستان خوردن پیاز است. برای رفع جوش های قرمز صورت و بدن، پیاز در سرکه خوابانده و روی جوشها می مالند.
16- درمان زگیل: پیاز درشت را وسطش را در آورده و از نمک پر کرده می گذارند یک شب بماند تا آب بیاندازد. کمی از آب حاصل را مرتب روی زگیل مالیده تا کم کم خشک شود.
برای هضم بهتر پیاز در آنها که معده حساس دارند موقع پختن پیاز مقداری شکر به آن اضافه می کنند....
و. سایر خواصی که ذکر همه آنها در اینجا ممکن نیست




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظر خود را بخط فارسی بنویسید.

لطفاً فقط نظرتان درباره‌ی مطلب نوشته شده را بنویسید. و اگر پیامی برای نویسنده دارید، به پیوند "تماس با نویسنده" مراجعه نمایید.